زایمان طبیعی در آب

دسترسی سریع

زایمان طبیعی در آب در شیراز

امروزه گزینه های مختلفی برای زایمان وجود دارد که با توجه به وضعیت جسمانی مادر و جنین تعیین می شود. 

زایمان طبیعی در آب که در وان آب گرم انجام می شود، از جمله روش هایی است که امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته.

تئوری این زایمان این است که از آن جایی که جنین نه ماه در کیسه آمنیوتیک سپری می کند، به دنیا آمدن در محیطی مشابه این کیسه می تواند استرس کمتری را برای مادر و نوزاد به همراه داشته باشد.

زایمان طبیعی در آب چیست؟

زایمان در آب از جمله روش‌های کمکی در زایمان طبیعی است که باعث می‌شود مادران با احساس درد و فشار کمتر فرزند خود را به دنیا بیاورند .

چراکه قرار گرفتن در محیط آب به خودی خود آرامش بخش است و با مرطوب نگه داشتن واژن و دهانه رحم می‌تواند فرایند زایمان را تسهیل کند.

با این حال انجام این روش نیازمند آموزش دیدن در دوران حاملگی است.

ما معمولاً 8 جلسه آموزشی را برای مادران در نظر می‌گیریم. 

در طی این جلسات که معمولا از هفته بیستم بارداری شروع می‌شوند در مورد مراحل زایمان، تغذیه مناسب در دوران بارداری، نرمش‌های مناسب برای بارداری، مراقبت‌های بعد از زایمان طبیعی و بسیاری از نکات مهم دیگر آموزش داده می‌شود.

همچنین دکتر مریم روانبد شیرازی جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی در شیراز نیز راهنمایی‌های مفیدی را ارائه می‌دهد.

قبلی
بعدی

مزایای زایمان در آب چیست ؟

آب گرم تسکین دهنده و آرامش بخش است.

در مراحل نهایی زایمان معمولا مادر انرژی بیشتری دارد.

غوطه وری بدن مادر، اجازه حرکت آزاد و موقعیت های بهتر جنین برای خروج را ایجاد میکند.

شناورشدن در آب باعث انقباضات رحمی کارآمد تر و بهبود گردش خون شده، در نتیجه باعث اکسیژن رسانی بهتر به عضلات رحم، درد کمتر برای مادر و اکسیژن رسانی بیشتر به جنین میشود.

غوطه وری در آب اغلب به پایین آمدن فشار خون ناشی از اضطراب کمک می کند.

آب معمولا استرس ناشی از ترشح هورمون ها را کم میکند و اجازه می دهد بدن مادر اندورفین بیشتری به عنوان مهار کننده درد تولید نماید.

آب باعث می شود که عضلات  کف لگن شل تر شده و الاسیسیته بیشتری داشته باشد ، در نتیجه بروز و شدت پارگی هنگام زایمان کمتر شده و نیاز به اپی زیاتومی و بخیه کمتر شود.

وقتی مادر از نظر جسمی راحت باشد، از نظر ذهنی هم توانایی بیشتری خواهد داشت.

از آنجا که آب باعث حفظ بیشتر حریم خصوصی مادر میشود، می تواند کمرویی، اضطراب، و ترس را کاهش دهد. 

زایمان در آب برای کدام دسته از مادران مناسب است؟

تقریباً اکثر بانوان به شرطی که در دوره‌های آموزشی قبل از زایمان شرکت کنند می‌توانند با این روش فرزند خود را به دنیا بیاورند و محدودیت خاصی در این زمینه وجود ندارد.

با این حال لازم است که قبل از انتخاب این نوع زایمان با پزشک متخصص زنان و زایمان خود در این باره مشورت کنید تا ارزیابی‌های جسمانی لازم از شما صورت بگیرد.

ممکن است در برخی شرایط خاص نظیر چند قلو بودن بارداری یا نچرخیدن جنین در رحم، پزشک اجازه زایمان در آب را به شما ندهد.

در نتیجه بسیار اهمیت دارد که مزایا و معایب این کار را به درستی بررسی نمایید و نسنجیده عمل نکنید.

در چه مواردی زایمان طبیعی در آب توصیه نمی شود؟

  • ابتلای مادر به هرپس : ویروس هرپس به راحتی در آب منتقل می شود، به همین خاطر، قبل از تصمیم به انجام این نوع زایمان حتما با پزشک مشورت داشته باشید.
  • در صورتی که مادر خونریزی شدید داشته باشد و مبتلا به عفونت های مادرزادی باشد
  • چند قلو زایی
  • زایمان زودرس (قبل از هفته سی و هفتم بارداری)
  • ابتلای مادر به مسمومیت بارداری و یا مسمومیت خون
  • بالا بودن دمای بدن هنگام زایمان
  • سابقه زایمان سزارین در گذشته

نکات مهم زایمان طبیعی در آب

  • برخی مادران نگران غرق شدن نوزاد خود بعد از به دنیا آمدن در آب هستند. باید بگوییم چنین اتفاقی هرگز رخ نخواهد داد.
  • زمانی که نوزاد در رحم مادر قرار دارد از طریق دهان و بینی، تنفس نمی کند بلکه اکسیژن از خون مادر و از طریق جفت به نوزاد خواهد رسید. زمانی که نوزاد در آب به دنیا می آید، بدن او تا زمانی که هوا دریافت نکند، همانند زمانی عمل می کند که در رحم مادر است.
  • با انتقال نوزاد از رحم به آب، ریه ها باز نخواهند شد و آب نیز به ریه ها راه پیدا نمی کند. بعد از خارج شدن نوزاد از رحم، پزشک نوزاد را به آرامی به سطح آب می آورد. در نتیجه نوزاد تنها برای مدت زمان کوتاهی زیر آب می ماند و تا زمانی که به بیرون از آب منتقل نشود، نمی تواند نفس بکشد.
  • گاها شنیده می شود که انجام این نوع زایمان از یک سنی به بعد توصیه نمی شود. در صورتی که مادری از لحاظ بدنی سالم باشد و نوزاد نیز مشکل خاصی نداشته باشد، انجام این نوع زایمان هیچ مانعی ندارد. اگر شنیده اید که خانم ها بعد از 35 سالگی نمی توانند زایمان طبیعی در آب را انجام دهند، کاملا اشتباه است.
  • تنها نکته ای که وجود دارد این است که زایمان طبیعی در آب، در برخی موارد توصیه نمی شود، که قبلا به آن اشاره کردیم.
  • مادرانی که نوزاد خود را از طریق زایمان طبیعی در آب به دنیا آورده اند، از کاهش میزان درد گزارش داده اند.

توصیه‌های مهم به زنان باردار

در مجموع نه تنها برای انجام زایمان در آب بلکه زنان برای انجام هرکدام از روش‌های زایمانی باید از چگونگی پروسه زایمان خود اطلاعات کسب کرده و آموزش‌های لازم را جدی بگیرند، زنانی که دوره‌های لازم را مي‌گذرانند بسیار راحت‌تر می‌توانند در زمان زایمان با ماما و پزشک متخصص زنان و  زایمان همکاری کنند چرا که با پروسه وضعیت خود به صورت کامل آشنا می‌شوند.

در حال حاضر مشکل مهم زنان این است که متاسفانه در زمان بارداری اطلاعات کافی را به دست نیاورده و با شروع درد‌های انقباضی قبل از زایمان دچار ترس و وحشت شدید می‌شوند که این ترس و نداشتن اطلاعات می‌تواند باعث تشدید درد شده و روی پروسه زایمان نیز تاثیر منفی بگذارد.

از آنجا که کسب اطلاعات از روند زایمان به کاهش درد کمک زیادی می‌کند، به همین دلیل زنان باید اطلاعات کافی داشته باشند و از قبل بدانند این نوع زایمان خطری برای خودشان و فرزندشان ندارد.

تماس با ما

جهت گرفتن نوبت و مشاوره با شماره 09032698932 تماس بگیرید
تماس با ما



تماس با ما