جراحی لاپاروسکوپی در شیراز

دسترسی سریع

جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی یک شیوه جدید جراحی زنان است که در چند سال اخیر خیلی از متخصصین از این روش برای درمان استفاده می کنند. یک پزشک متخصص زنان خوب لازم است در این زمینه  تبحر و تکنیک جراحی داشته باشد.

در صورتی که لاپاراسکوپی توسط فردی با تجربه انجام شود می تواند درمان بسیار موفق و مفید باشد و جایگزین مناسب برای روش های قدیمی جراحی باز محسوب شود. در جراحی های باز بیمار بعد از درمان بسیار درد داشت و دوره نقاهت طولانی تری را می بایست طی می کرد.

در جراحی لاپاراسکوپی، یک لوله ی نازک و چراغ دار درون یک برش در شکم یا لگن زنان قرار داده می شود تا بتوان اندام های شکمی را مشاهده کرد. لاپاراسکوپی برای یافتن مشکلاتی همچون کیست ، چسبندگی رحم ، عفونت و فیبروئیدها (توده ها)ی رحمی، جراحی چاقی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

قسمتی از بافت آن ناحیه به عنوان نمونه برای بیوپسی (بافت برداری) به وسیله ی لوله یا لاپاراسکوپ برداشته می شود.

جراحی لاپاراسکوپی در چه مواقعی استفاده می شود؟

جراحی لاپاراسکوپی برای جراحی اندام هایی نظیر آپاندیس، کیسه صفرا، کبد، پانکراس، روده کوچک و روده بزرگ، طحال، شکم و لگن مورد استفاده قرار می‎گیرد.
با بررسی این نواحی توسط لاپاراسکوپی ، پزشک زنان  می‌تواند ناهنجاری‌های زیر را تشخیص دهد:

  • اثربخشی درمان
  •  بیماری‌های کبدی
  •  توده یا تومور شکمی
  •  مایع آزاد در فضای شکم
  • درجه پیشرفت سرطان‌ها

همچنین پس از تشخیص، پزشک جراح متخصص قادر است تا درمان مداخله‌ای را با توجه به شرایط بیمار آغاز کند.

قبلی
بعدی

لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟

لاپاروسکوپی معمولا به صورت سرپایی انجام می شود؛ یعنی شما همان روز می توانید پس از جراحی به خانه برگردید. این جراحی ممکن است در بیمارستان یا در یک کلینیک جراحی سرپایی انجام شود.

معمولا برای این نوع جراحی، بیهوشی عمومی به کار برده می شود. شما در طول بیهوشی عمومی به خواب می روید و دردی احساس نمی کنید. یک سرم داخل وریدی به شما زده می شود که ماده ی بیهوشی و مایعات از طریق آن به بدن شما می رسند.

معمولاً یک تا چهار برش که طول هرکدام بین 1 تا 2 سانتی‌متر است، بر روی شکم بیمار ایجاد می‌شود.

این برش‌ها اجازه می‌دهند تا ابزارهای دیگر نیز وارد شوند. به‌عنوان مثال، جراح ممکن است برای انجام بیوپسی نیاز به استفاده از ابزار جراحی دیگری برای نمونه‌برداری داشته باشد.

پس از تورم شکم، جراح لاپاراسکوپ را از طریق این برش‎  وارد می‌کند.

دوربين متصل به لاپاراسکوپ، تصاوير را بر روی يك صفحه نمايش می‌دهد و باعث می‌شود اندام بیمار در زمان واقعی مشاهده شود.

پس از اتمام لاپاراسکوپی، ابزارها برداشته و محل‏های برش با بخیه یا نوار جراحی بسته می‌شوند.

چرا از لاپاراسکوپی استفاده می کنیم؟

پزشک جراح متخصص زنان زایمان و نازایی  همان طور که می دانید ما با رحم، لوله های رحم و تخمدان ها سر و کار دارد که ارگان های حیاتی برای خانم ها هستند زیرا باعث باروری و تولید مثل می شوند و باید خیلی با ظرافت و با لطافت با آن برخورد شود.

در لاپاراسکوپی به دلیل این که دست وارد نمی شود و از ابزار های ظریف داخل شکم استفاده می شود کمترین آسیب را می توانیم بزنیم و هرچه دستکاری روی تخمدان ها، لوله ها و… کمتر باشد چسبندگی های بعد از عمل کمتر می شود در نتیجه احتمال نازایی و ناباروری بعد از عمل کمتر خواهد بود و این مسائلی است که برای بیمار بسیار مهم است.

مراقبت بعد از عمل لاپاراسکوپی

  • مهم ترین مساله ای که بیمار باید در جریان کامل باشد این است که داخل شکم گاز پر می شود و بعد از عمل لاپاراسکوپی خارج می شود.
  • بعد از عمل مقداری از گاز داخل شکم باقی می ماند نکته ی مهم این است که بیمار حتماً باید بعد از لاپاراسکوپی قدم بزند و نفس های عمیق بکشد.
  • در عمل لاپاروسکوپی بیمار درد کمتری را تجربه میکند و نیاز کمتری به مسکن ها دارد.
  • لازم است جوراب هایی ضد آمبولی را تا دوهفته استفاده کنند.
  • بعضی از عمل های لاپاروسکوپی به صورت سرپایی هست و بیمار نسبت به جراحی باز میتواند زود تر راه رفتن و خوردن خوراکی های مختلف را طبق دستور پزشک متخصص خود شروع کند و ترخیص هم در زمان کمتری صورت میگیرد.

هزینه عمل لاپاراسکوپی

هزینه های جراحی بسته به برخی عوامل متفاوت می باشد. جراحی لاپاراسکوپی بایستی توسط تیم متبحر، وسایل و مرکز مجهز انجام شود و تمامی این موارد بر روی هزینه جراحی تاثیر می گذارد و در مقایسه با جراحی باز هزینه های جراحی لاپاراسکوپی کمی بیشتر خواهد بود.

ولی با توجه به مزیت انجام لاپاراسکوپی برای بیماران پرداخت هزینه های بیشتر به نفع بیمار خواهد بود و سلامتی آن را تضمین می کند و به ویژه در مورد درمان اندومتریوز عود مجدد بیماری را به حداقل می رساند.

در مورد جراحی خارج نمودن رحم به جای آنکه فرد پس از جراحی باز به مدت سه هفته در بستر بیماری استراحت نمایید و درد بکشد می تواند در زمان کمتری بهبود یابد و دوره نقاحت کمتری دارد و میتواند زود تر به انجام فعالیت های خود بپردازد.

تماس با ما

جهت گرفتن نوبت و مشاوره با شماره 09032698932 تماس بگیرید
تماس با ما


تماس با ما