عمل جراحی میومکتومی در شیراز

میومکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن فیبروم های رحم میباشد.

خانم‌ها در بازه زمانی دوران باروری خود ، ممکن است با رشد فیبروم‌های داخل رحم مواجه شوند که باعث بروز مشکلاتی در این افراد می‌شود.

میوم ها معمولا تومور های خوش خیمی هستند که ممکن است بندرت به سمت بد خیم شدن پیشرفت کنند .

بنابراین با توجه به انداره ی میوم ها و میزان رشد آنها در ماه ها متوالی و علایم بیمار ممکن است که نیاز به درمان دارویی یا تحت نظر گرفتن و یا جراحی میومکتومی باشد که تشخیص پرشک متخصص جراحی زنان در این مرحله خیلی مهم است

در این روش جراحی، تنها فیبروم‌هایی که شکل گرفته‌اند از رحم خارج می‌شوند و بعد از جراحی، مراحل درمان رحم را طی می‌کنیم تا بهبودی کامل صورت پذیرد.

برای تسهیل فهم این موضوع، باید یادآوری کرد که در این روش، فقط فیبروم ها (میوم ها) ار بدن خارج میشوند و رحم خارج نمی‌شود. البته باید توجه داشت که میوم ها بافت های پرخون هستند و در مواردی نادر به علت خونربزی زیاد مجبور به برداشتن رحم نیز میشویم.

دسترسی سریع

میومکتومی چیست؟

اگر به تشخیص پزشک مبتلا به فیبروم رحمی هستید و علائمی نظیر درد لگنی، خونریزی نامنظم، پریودهای شدید یا نیاز مکرر به ادرار دارید، پزشک شما ممکن است به شما میومکتومی را توصیه کند. جراحی میومکتومی روشی است که برای برداشتن فیبروم های رحمی مورده استفاده قرار میگیرد. 

انواع میومکتومی

در جراحی میومکتومی بسته به تعداد و اندازه فیبروم ها و حتی شرایط بیمار از روش های مختلفی استفاده میشود .روش های انجام مبومکتومی به صورت زیر است :

  • جراحی میومکتومی شکمی : در این روش ، جراح برش های مختلفی را بسته به اندازه و محل فیبروم ها روی بدن بیمار  ایجاد میکند و معمولا پوست زیر شکم را در امتداد خط موی شرمگاهی برش میدهند و بعد از خارج کردن فیبروم ها بخیه میزنند.

  • میومکتومی با لاپاراسکوپی : در این روش از لاپاراسکوپی برای خارج کردن فیبروم ها استفاده میشود. این روش میزان بریدگی کمتری نسبت به جراحی شکمی دارد و کم تهاجمی تر است.

  • جراحی میومکتومی هیستروسکوپی : این روش بوسیله هیستروسکوپ و از طریق دهانه رحم انجام میشود . ابن روش مناسب افرادی است که فیبروم های انها داخل رحم یا زیر پوشش داخلی رحم قرار دارد.

  • میومکتومی رباتیک : در این روش بر روی بدن برش های کوچکی ایجاد میشود که به بازو های ربات اجازه وارد شدن به بدن و دراوردن فیبروم هارا میدهد. همچنین این روش از بزرگنمایی سه بعدی استفاده میکند و دقت بالایی دارد.

باید توجه داشت که تشخیض اینکه از چه روشی برای جراحی استفاده شود تماما به نظر پزشک متخصص زنان بستگی دارد.

چه زمانی جراحی میومکتومی لازم است؟

اگر علایم و نشانه های زیر را داشته باشید حتما به پزشک زنان خود مراجعه کنید چرا که ممکن است فیبروم ها بزرگ شده باشند و نیاز به جراحی میومکتومی باشد.

  • فیبروم بزرگ که باعث بزرگی و التهاب شکم شود
  • فیبروم با اثر فشاری بر اندومتر
  • خونریزی شدید پریود 
  • کم خونی شدید
  • سقط مکرر
  • زایمان زودرس و IUGR
  • درد شدید لگن
  • رابطه ی جنسی دردناک
  • تکرر ادرار
  • درد قاعدگی شدید

دوره نقاهت میومکتومی

از آنجایی که جراحی میومکتومی جراحی تهاجمی به حساب می آید بیمار بعد از عمل تا چند روز درد خفیفی را تجربه میکند .

همچنین برای برگشت به فعالیت های روزانه باید با پزشک خود مشورت کرده و ضمنا لکه بینی تا 4 روزه اول بعد از جراحی طبیعی است.

رابطه جنسی تا 6 هفته ممنوع است و برای اقدام برای بارداری حتما باید با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید.

 

بیشتر بخوانیم : لابیاپلاستی

چگونه از عوارض جراحی پیشگیری کنیم ؟

  • ویتامین ها و مکمل های آهن : اگز دچار کم خونی فقر آهن ناشی از دوره های قاعدگی شدید هستید، برای شما مکمل های آهن و ویتامین ها را توصیه میشود تا به شما امکان دهد قبل از جراحی خون سازی بیشتری در بدنتان انجام شود.
  • درمان هورمونی : این کار برای اصلاح کم خونی قبل از جراحی مفید انجام میشود. پزشک  آگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH)، قرص های ضد بارداری یا سایر داروهای هورمونی را برای توقف یا کاهش جریان قاعدگی تجویز کند.

کلام آخر

همانطور که گفتیم در موارد نادری نیاز به برداشتن رحم در جراحی میومکتومی هستیم .

اگر بیمار سن بالایی داشته باشد و تمایلی به فرزند آوری نداشته باشه و همچنین فیبروم ها بزرگ و متعدد باشند و یا حتی قبلا جراحی میومکتومی انجام دادند و انجام جراحی بیشتر , برای سلامت بیمار خطرناک باشد ما ترجیح میدیم که رحم برداشته شود.

همانطور که متوجه شدید میومکتومی جراحی بسیار حساسی است و میوم ها ذات عود کننده دارند که باید هرچه سریع تر درمان شوند.

تخصص و تجربه پزشک معالج در روند درمان بسیار تاثیر گذار است و باید در انتخاب پزشک جراح متخصص زنان خود دقت لازم را داشته باشید.

تماس با ما

جهت گرفتن نوبت و مشاوره با شماره 09032698932 تماس بگیرید
تماس با ما



تماس با ما