درمان زگیل تناسلی با لیزر در شیراز

دسترسی سریع

خطرات و عوارض جدی زگیل تناسلی در مردان و زنان حساسیت درمان را افزایش می دهد به همین علت آشنایی با روش های درمان زگیل تناسلی و شناخت علائم زگیل تناسلی نیاز جدی است.

زگیل تناسلی چیست و چه شکلی دارد؟

زگیل تناسلی (GENITAL WARTS) که به آن کوندیلوما آکومیناتا نیز می گویند توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود.

این ویروس از طریق رابطه های جنسی واژنی , مقعدی و سک.س دهانی منتقل و منتشر میشود و از طریق بوسه و زخم منتقل نمیشود.

بیش از 100 نوع ویروس HPV وجود دارد که 30 نوع آن می تواند ناحیه تناسلی را آلوده کند.

این ویروس از طریق تماس مستقیم جنسی پخش می شود. البته در بیشتر موارد، سیستم ایمنی فرد آلوده این ویروس را می کشد و فرد علائم و نشانه های عفونت را پیدا نمی کند.

زگیل تناسلی یا HPV مسری ترین و سخت ترین نوع زگیل از لحاظ خوب شدن است و بدلیل مسری بودن، یک بیماری مشترک بین زوجین است بنابراین مانند آتش سوزی سریعا در حال گسترش است،

ولی با رعایت بهداشت فردی و استفاده از روش های درمانی تجویز شده توسط پزشک متخصص به راحتی می توان آن را درمان کرد.

قبلی
بعدی

زگیل تناسلی را با زگیل معمولی اشتباه نگیرید

زگیل‌های عادی می‌توانند در هر قسمتی از بدن به وجود بیایند اما زگیل‌‍‌های تناسلی تنها روی اندام‎‌های تناسلی پدیدار می‏‎شوند.

اندام‎هایی مثل لگن، واژن، آلت تناسلی یا دور مقعد (زگیل‌های دور مقعد، زگیل مقعدی هم نامیده می‌شوند).

  زگیل‌های عادی در قسمت‌های مختلف بدن (مثل پوست دست) معمولا یک واحد هستند اما زگیل‌های معقدی ممکن است در گروه‏ های چندتایی خودشان را نشان بدهند و در صورت عدم درمان، بیشتر هم بشوند.

زگیل‌های تناسلی گنبدی‎ شکل نیستند اما از سطح پوست بالاتر می ‏آیند و به شکل تخت رشد می‌کنند.

رنگشان هم معمولا نزدیک به پوست است، مثل صورتی یا قهوه‏ای روشن. رنگ این زگیل‌ها ممکن است در طول زمان تغییر کند.

بد نیست بدانید که بعد از از بین رفتن زگیل تناسلی، رنگ آن ناحیه پوست به حالت قبلی برمی‌گردد.

عوارض بیماری زگیل تناسلی

یکی از بدترین عوارض زگیل تناسلی سرطان است ؛ سرطان دهانه رحم (سرویکس) به طور مشخصی وابسته به ویروس HPV می باشد. انواع خاصی از این ویروس همچنین قادر به ایجاد سرطان فرج (ولو)، مقعد و آلت تناسلی مرد می باشند. عفونت با این ویروس همیشه منجر به سرطان نمی شود. مبتلا بودن نوع پر خطر ویروس و نیز سیستم ایمنی فرد مبتلا نقش مهمی در ایجاد سرطان بازی می کنند به همین علت درمان زگیل تناسلی که البته بازهم تاکید می شود بعد از معاینه یک پزشک متخصص زنان صورت گیرد باید جدی و درست اجرا شود.

درمان زگیل تناسلی با لیزر چگونه است؟

فایده لیزر کردن زگیل تناسلی این است که قابلیت نفوذ لیزر در عمق، امکان تهاجم کامل تری را به ویروس پاپیلومای انسانی فراهم می کند و موجب شده تا لیزر درمانی، روش مورد انتخاب برای درمان افراد دارای ضعف ایمنی باشد.

بر اساس مطالعات دانشگاه علوم پزشکی تهران، میزان پاکسازی زگیل تناسلی توسط لیزر CO2 حدود دو برابر موثر تر از کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی است

میزان عود زگیل تناسلی در افرادی که لیزر می کنند کمتر از کسانی است که که کرایو می کنند.

به عبارت ساده تر خیلی اوقات برای پاکسازی یک زگیل نیاز به دو یا تعداد بیشتری جلسات کرایوتراپی است و گاهی اصلا پاسخگو نبوده و نیاز به تغییر روش درمان هست در حالی که در درمان با لیزر در همان جلسه اول زگیل از بین خواهد رفت و عود نخواهد کرد.

متاسفانه تصور اشتباهی وجود دارد که دود ناشی از لیزر باعث پخش شدن ویروس می شود

در حالی که با وجود دستگاه وکیوم که دود ناشی از لیزر را بطور همزمان به داخل خود کشیده و بعد از تصفیه توسط فیلترهای نانو، از فضای محیط کار خارج می کند این نگرانی بی مورد است.

به عبارتی لیزر با استفاده ی همزمان از دستگاه وکیوم باعث انتشار و پخش شدن ویروس به دیگر نقاط بدن نخواهد شد.

دستگاه وکیوم دود ناشی از لیزر را بطور همزمان مکش و ضمن تصفیه از محیط خارج می کند.

آیا لیزر زگیل تناسلی کل ویروس را از بدن از بین برده و نوعی درمان قطعی خواهد بود؟

این نکته حائز اهمیت است که این ويروس وقتى وارد بدن شود بعد از انجام درمان مناسب 30 درصد ظرف 4 ماه و 60 درصد نهایت بعد از دو سال از بدن خارج میشود و 10 درصد باقی مانده ممکن است تا 8 سال در بدن مانده و بعد دفع شود.

اینکه زگیل تناسلی ویروس خطرناکی است در آن شکی نیست اما مقاومت بدن را نباید دسته کم گرفت و راه های درمانی جدید مبارزه با این وبروس hpv را ساده تر کرده است. 

در بسیاری از موارد ممکن است ویروس وارد بدن بشود و از طریق سیستم ایمنی بدن دفع شود طوری که شما حتی متوجه آن نشوید.

اما درمان زگیل تناسلی امری واجب است و سهل انگاری در درمان ان میتواند خسارت جبران ناپذیری از جمله سرطان رحم و.. به بدن وارد کند.

درمان نصفه و نبمه هم خطرناک است و باید دوره درمان به صورت کامل انجام شود چون هرگاه ايمنى يا مقاومت بدن كاهش یابد مجددا ويروس فعال ميشود كه در اين زمينه باید درمان را از اول شروع کرد.

اما نكته مهم تر در انتقال ويروس از يك فرد به فرد ديگر است كه يكى از راههاى انتقال ویروس زگیل تناسلی می باشد که از طريق تماس مستقيم با رایطه جنسی دچار زگيل میشوند و اين نكته را ما اكثرا در زنان و شوهران ميبينيم كه وقتى يكى از آنها گرفتار ميشود ديگرى هم از طريق تماس بدن به بدن دچار زگيل و ويروس ميشود و اينجا است كه برداشتن زگيل حاوى ويروس كمك به جلوگيرى از انتشار آن نموده و در اين زمينه برداشتن زگيل با ليزر بهترين روش است و مانع از گسترش بيمارى به ديگرى ميشود.

آیا تمام زگیل های تناسلی باعث سرطان میشوند؟

جواب این سوال خیر است.

از میان انواع مختلف زگیل تناسلی مواردی که با دانه های زگیل خودشان را نشان میدهند خوش خیم هستند احتمال تبدیل شدن به سرطانشان بسیار پایین است و مواردی که به صورت دانه های زگیل خودشان را نمایش نمیدهند بیشتر باعث سرطان میشوند.

مزایای درمان زگیل تناسلی با لیزر

  • مدت زمان کوتاه جراحی.
  • حداقل بودن درد و خونریزی.
  • اثری از اسکار بزرگ و محل زخم بزرگ نیست.
  • انتقال عفونت های خطرناک مثل هپاتیت که در جراحی سنتی محتمل است درعمل با لیزر وجود ندارد. 
  • نیازی به پانسمان داخلی (توپی یا تامپون)ندارد که معمولا در جراحی سنتی اجباری و خارج کردن آن بسیار دردناک است.
  • درد بعد از عمل با لیزر نسبت به جراحی سنتی بسیار کمتر و میزان خونریزی نیزکمتر است همچنین میزان عود کمتر است.
  • نیازی به بستری در بیمارستان و گرفتن بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی که یکی از علل ترس بیماران است نداشته ومتعاقب آن نیازی به استراحت چند روزه در منزل که از ضروریات جراحی سنتی است را ندارند و از روز بعد از عمل میتوانند به سرکار خود بازگردند زیرا بیمار بیهوشی نگرفته ودرد زیادی بعد از عمل ندارد.
  • عمل معمولا در مطب انجام و بیمار بعد از عمل مرخص ومیتواند بعد از عمل تغذیه معمولی و دفع مدفوع داشته باشد در حالی که در جراحی سنتی اصل برعدم تغذیه حداقل برای24ساعت وسپس تغذیه با سوپ برای به تاخیر انداختن دفع برای مدت چند روزمی باشد.
نکته بسیار مهم :

بیماری زگیل تناسلی جزو بیماری هایی است که تا حدودی در بدن ماندگار است و ذاتا عود کننده است .

بنابراین بعد ار برداشت ضایعه از طریق هر روشی از جمله برداشت زگیل با لیزر , برداشت زگیل با RF و برداشت زگیل با پلاسماتراپی امکان عود مجدد آن در محل برداشت و اطراف آن وجود دارد.

ولی با تقویت سیستم ایمنی بدن و اقدامات پیشگیرانه و برداشتن زگیل با روش های گفته شده و رعایت دستورات پزشک میتوان از عود مجدد جلوگیری کرد.

تماس با ما

جهت گرفتن نوبت و مشاوره با شماره 09032698932 تماس بگیرید
تماس با ما



تماس با ما