درمان کیست تخمدان در شیراز

دسترسی سریع

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است گریبان گیر خانم‌ها شود کیست تخمدان است. کیست‌های تخمدان انواع مختلفی دارد که  برخی از آن ها هیچ گونه درد و یا نشانه خاصی ندارند. از این رو بیشتر افراد از وجود مشکل در تخمدان خود بی خبر هستند.

اما کیست تخمدان چیست و چگونه به وجود می آید؟

هرچند کیست در تخمدان یک بیماری بسیار شناخته شده در میان بانوان است اما بیشتر افراد از دانش کافی در این زمینه برخوردار نیستند. اگر شما نیز علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع هستید در ادامه با ما همراه باشید.

کیست تخمدان چیست ؟

کیسه های مملوء از آب موجود در تخمدان را کیست تخمدان می گویند. تشکیل این کیست ها بسیار شایع است، معمولا منجر به بروز علامت و نشانه ای نمی شوند و بعد از چند ماه و بدون نیاز به اقدامات درمانی خاص، بهبود می یابند.
تخمدان ها، ارگان های لوبیایی شکلی هستند که بخشی از سیستم دستگاه تناسلی را تشکیل می دهند. هر خانمی دارای دو تخمدان است که در کنار رحم قرار دارند.

تخمدان ها دو عملکرد مهم در بدن را انجام می دهند:
• آزاد کردن تخمک ها که هر ۲۸ روز یک بار اتفاق می افتد و بخشی از سیکل قاعدگی می باشد
• آزاد کردن هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون

قبلی
بعدی

علائم کیست تخمدان چیست؟

 عموما کیست‌ها کوچک و بی ضرر هستند از این رو بسیاری از زنان مبتلا به این بیماری علائمی ندارند.

اما در صورتی که اندازه آن‌ها بزرگ باشد فرد بیمار ممکن است علائم زیر را مشاهده کند:

  • احساس درد ناگهانی در ناحیه کمر
  • حالت تهوع شدید
  • احساس درد هنگام نزدیکی
  • پریودهای نامنظم
  • موهای زائد به ویژه در ناحیه چانه و گونه

اما برخی علائم نشان دهنده وجود مشکلات جدی تری است که در این صورت باید سریعا به پزشک متخصص زنان  مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

  • خونریزی
  • تب
  • احساس سرگیجه و عدم تعادل
  • درد شدید در ناحیه لگن

علل تشکیل کیست تخمدان چیست ؟

بروز هر نوع مشکلی در تخمدان ها می تواند منجر به کیست تخمدان شود که عبارت است از:

زمانی که فولیکول ها شروع به رشد و نمو می کنند، تعدادی از آن ها شروع به رشد کردن می کنند و این رشد مهارر نمی شود و همین امر می تواند سبب بروز بیماری کیست تخمدان در فرد شود .

برخی از فولیکول ها در یک اندازه خاصی باقی می مانند و هر ماه این فولیکول ها روی هم انباشته می شود و کیست های ریز تخمدان و نمای تنبلی تخمدان را به وجود می آورند .

زمانی که تخمدانی تخمک آزاد می کند، ابتدا جای تخمک آزاد شده با خون پر می شود سپس در صورتی که بارداری اتفاق افتد با یک ماده زرد رنگ پر می شود که اصطلاحا به آن جسم زرد گفته می شود.

در هر کدام از این مراحل احتمال ایجاد کیست تخمدان وجود دارد .

به طور مثال: تجمع خون در آن ناحیه در صورتی که جذب نشود و بزرگ تر شود، سبب ایجاد کیست تخمدان می شود .

همچنین به جای اینکه جسم زرد جذب شود، تبدیل به جسم سفید شده و از بین می رود و تنها یک فضای کوچکی از آن باقی می ماند و به رشد خود ادامه دهد می تواند منجر به کیست تخمدان شود .

راه های پیشگیری از تشکیل کیست تخمدان چیست؟

با توجه به افزایش آمار بیماران درگیر به این بیماری ، بیشتر پزشکان معتقد هستند برخی تغییرات در سبک زندگی می­تواند از به وجود آمدن کیست تخمدان جلوگیری کند. 

1- اصلاح روش تغذیه:

یکی از مهمترین راه های پیشگیری کیست تخمدان ، پرهیز از خوردن غذاهایی با طبع سرد است.  در حال حاضر فست فودها یکی از غذاهای محبوب در میان مردم هستند.

متاسفانه یکی از منابع مهم سردی، فست فودها هستند. سعی کنید همراه با غذا از نوشیدنی استفاده نکنید، میوه و سبزیجات را در مقدار زیاد استفاده کنید، از خوردن غذاهای کنسروی خودداری کنید و به دنبال مواد غذایی طبیعی و ارگانیک باشید.

2- ورزش کردن:

امروزه برای رفت و آمد حتی در مسافت های کوتاه نیز از ماشین استفاده می­شود. زندگی ماشینی و کاهش تحرک از دلایل چاقی و ایجاد کیست در تخمدان است.

پیاده روی منظم یکی از موثرترین راه های کنترل این بیماری شایع در بین بانوان است. در صورتی که اضافه وزن دارید با یک برنامه ورزشی مناسب خود را لاغر کنید.

3- کاهش استرس:

تاثیر استرس در دراز مدت بر روح و جسم آدمی بر هیچ کسی پوشیده نیست. استرس و اضطراب تشدید کننده بسیاری از بیماری‌ها هستند.

طبق نتیجه گیری از یافته‌های به عمل آمده یکی از فاکتورهای موثر تشکیل کیست  تخمدان، استرس است.شما می‌بایست خود را از محیط های پر تنش دور کنید و سعی کنید ساعاتی از روز را مدیتیشن کنید و به آرامش برسید.

انوع کیست های تخمدان

کیست ساده

 در واقع نقش این نوع کیست ها ساخت و ساز است و معمولا آن ها بعد از دو ماه از بین می روند . در حقیقت این نوع کیست ها خوش خیم اند و اصلا علامتی از خود ندارند و فرد به هیچ عنوان متوجه آن ها نمی شوند.

ممکن است در مواردی به صورت اتفاقی در انجام یک سونوگرافی متوجه یک کیست تخمدان در ابعاد 4-5 سانت شود که البته کیست های ساده یا فولیکولی بعد از گذشت یک الی دو دوره قاعدگی تخمدان خود را ترمیم کرده و خود به خود خوب می شود .

گاهی اوقات می تواند تغییراتی در زمان شروع قاعدگی ایجاد نمایید، به طور مثال موجب عقب افتادن دوره قاعدگی، لکه بینی، همچنین سبب تغییر الگوی پریود و در مواردی که خیلی بزرگ است موجب درد شود .

در نهایت می توان گفت کیست های ساده به ترتیبی که ذکر شده، مشکلی برای فرد ایجاد نمی کنند و در صورت عدم درمان دارویی و عدم مصرف قرص های جلوگیری پس از گذشت دو تا سه دوره قاعدگی خود به خود جذب شده و تخمدان خود را ترمیم می کند.

ولی بعضی از کیست های تخمدان هستند که به دلایل دیگری به وجود می آیند و موجب تغییراتی در رشد و نمو سلول های سطح تخمدان ایجاد می کند،

که این تغییرات می تواند منجر به تولید کیست های تخمدانی شود، که در واقع این نوع کیست ها خوش خیم، بزرگ و علامت دار است (معمولا این نوع کیست ها با درد همراه اند).

درمان قطعی این نوع کیست ها به دو طریق مصرف قرص های جلوگیری و جراحی لاپاروسکپی می باشد .

کیست درموئید

نوع دیگری از کیست ها، کیست درموئید یا مویی است که منشا آن  فرق دارد . کیست درموئید کیست های هستند که زمینه جنینی دارند

بدین معناست که، وقتی یک جنین در شکم مادر ایجاد می شود و ارگان های بدنش درست می شود، تخمدان اشتباها چند تا سلول جدا گانه در داخل پوست باقی می مانند،

به طور مثال: سلول های پوست، مو یا سلول های غضروف اشتباها به جای اینکه حذف شوند از داخل تخمدان به صورت چند تا سلول باقی می مانند.

به تدریج با افزایش سن، این سلول ها شروع به رشد کردن می کنند .

در صورتی که سلول مو باقی مانده باشد،این نوع سلول ها شروع به رشد می کنند و در صورتی که سلول چربی باقی مانده باشد، شروع به ساختن سلول چربی می نماید و این موارد به صورت کیست های در داخل تخمدان باقی می مانند که این کیست ها حاوی چربی، مو، غضروف و حتی می توانند حاوی دندان باشند، که به این نوع کیست ها، کیست درموئید گفته می شود که درمان این نوع کیست ها جراحی لاپاروسکپی توسط دکتر متخصص جراح زنان و زایمان  است .

کیست های شکلاتی یا اندومتریوز

کیست های شکلاتی یا کیست های اندومتریوز، علت دقیق تشکیل این نوع کیست ها تشخیص داده نشده است .

در واقع این نوع کیست، کیست های هستند که زمینه ژنتیکی، عوامل محیطی مانند سموم محیطی، مواد موجود در ظروف یکبار مصرف، سرب موجود در هوا، این عوامل می توانند برای ایجاد بیماری اندومتریوز تحریک کننده باشند،

خون قاعدگی که داخل لگن برمی گردد که این برای تمامی خانم ها اتفاق می افتد در افرادی که زمینه ژنتیکی آن را دارند، این خون قاعدگی روی سطح سلول های کف لگن جذب می شود و آهنی که داخل خون است،

این آهن خاصیت سمی برای سلول های اطراف دارد و باعث چسبندگی می شود . میزان چسبندگی به مرور زمان پیشرفت می کند .

موجب چسبندگی رحم به روده ها، چسبندگی تخمدان ها به کف لگن می شود . آرام آرام داخل تخمدان ها کیست های کوچک حاوی خون ایجاد می شود، معمولا کیست های حاوی خون تیره رنگ هستند . 

درمان کیست های شکلاتی بسته به وضعیت شخص دارد اما درمان قطعی این نوع کیست ها جراحی لاپاروسکپی است.

کیست های بدخیم تخمدان

این نوع کیست ها سرطان هستند، این نوع کیست ها باید سریعا تشخیص داده شود و درمان شوند،

ولی مشکلی که سرطان تخمدان دارد، این است که دیر علائم خود را نشان می دهد، خیلی از اوقات بیمار در مرحله پیشرفته مراجعه می کند و آن هم با علائم گوارشی به دکتر گوارش مراجعه می کنند و علائمی همچون معده درد و یا دچار مشکل آب آوردن شکم می شوند،

که پس از بررسی های انجام شده، مشکلات تخمدان پیدا می شود و مشخص می شود که متاستاز تخمدان بوده و ناشی از بیماری زمینه ای تخمدان می باشد.

متاسفانه سرطان تخمدان قابل پیشگیری نیست و تشخیص آن معمولا به سرعت اتفاق نمی افتد و متاسفانه نتیجه خوبی نخواهد داشت و خیلی بد به داروها و درمان های جراحی جواب می دهد .

درمان کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان با توجه به موارد زیر در نظر گرفته می شود:

– اندازه و ظاهر کیست
– علائم و نشانه های بالینی
– این که خانمی در دوران یائسگی است یا خیر

در بسیاری از موارد، کیست های تخمدان بعد از چند ماه ناپدید می شوند. تست اولتراسوند به تشخیص این مورد کمک می کند.

خانم ها بعد از سنین یائسگی ، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان تخمدان هستند.

به همین خاطر، انجام تست اولتراسوند و آزمایش خون همواره توصیه می شود.

در صورتی که کیست بزرگ و منجر به بروز علائم و نشانه هایی شود و یا سرطانی بودن کیست تشخیص داده شود، جراحی توصیه خواهد شد.

 

کیست تخمدان یکی از بیماری های شایع در بین بانوان است که در صورت تشخیص سریع به راحتی قابل درمان است. در برخی موارد افراد پس از مشاهده علائم کیست در تخمدان به جای مراجعه به پزشک به درمان های خانگی روی می‌آورند.

همواره به خاطر داشته باشید برای تکمیل دوره درمان خود باید زیر نظر پزشک متخصص زنان و زایمان باشید.

استفاده از هرگونه دارو، آمپول و یا نسخه های گیاهی بدون دستور پزشک می­تواند صدمات جبران ناپذیری به بدن شما وارد کند.

تماس با ما

جهت گرفتن نوبت و مشاوره با شماره 09032698932 تماس بگیرید



تماس با ما