تست پاپ اسمیر

دسترسی سریع

تست پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر که به آن پاپ تست نیز گفته می‌شود. این تست شامل بررسی آزمایشگاهی و میکروسکوپی سلول‌های جمع‌آوری‌شده از دهانه رحم می‌شود.

اهمیت این آزمایش در تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم و زخم دهانه رحم می‌باشد که فرصت بیشتری را برای درمان فراهم می‌کند.

همچنین با استفاده از آزمایش پاپ اسمیر می‌توان تغییراتی را که در سلول‌های دهانه رحم ایجادشده و ممکن است در آینده منجر به سرطان دهانه رحم شود را تشخیص داد.

تشخیص زودهنگام این سلول‌های غیرطبیعی با آزمایش پاپ اسمیر اولین قدم در توقف پیشرفت احتمالی سرطان دهانه رحم است.

به‌طورکلی دو آزمایش غربالگری می‌تواند به جلوگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم و یا تشخیص به‌موقع آن کمک کند: آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش HPV

نمونه‌گیری برای آزمایش پاپ اسمیر معمولاً همراه با معاینه لگن توسط پزشک متخصص زنان انجام می‌شود و برای بررسی به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

در زنان بالاتر از 30 سال، در کنار انجام آزمایش پاپ اسمیرممکن است آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV درخواست داده شود.

انجام تست پاپ اسمیر، یک روش غربالگری برای تشخیص سرطان سرویکس یا سرطان دهانه رحم، بررسی وجود آلودگی و عفونت‌های رحم و واژن در خانم‌های بیشتر از ۲۱ سال است.

چه کسانی به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارند؟

دستورالعمل های فعلی منابع معتبر توصیه می کند زنان از سن 21 سالگی هر 3 سال یکبار به طور مرتب تست پاپ اسمیر انجام دهند.

اگر شما اچ آی وی مثبت هستید

اگر دارای سیستم ایمنی ضعیف ناشی از شیمی درمانی یا پیوند اعضا دارید

 هر 3 سال یک بار به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

ویروس پاپیلوم انسانی، ویروسی است که باعث ایجاد زگیل می شود و احتمال سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. انواع HPV16 و HPV18 از دلایل اصلی ابتلا به سرطان دهانه رحم محسوب می شوند،

بنابراین اگر HPV داشته باشید در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارید.

زنان بالای 65 سال با سابقه نتایج طبیعی تست پاپ اسمیر شاید بتوانند در آینده انجام آزمایش را متوقف کنند.

بدون توجه به وضعیت فعالیت جنسی، هنوز هم باید پاپ اسمیر منظم را براساس سن خود انجام دهید به این دلیل است که ویروس HPV می تواند سال ها خاموش باشد و ناگهان فعال شود.

آزمایش پاپ اسمیر هرچند وقت یک‌بار باید انجام شود؟

معمولاً پزشک متخصص زنان و زایمان تکرار تست پاپ اسمیر را هر سه سال برای زنان 21 تا 65 ساله توصیه می‌کنند. اگرچه بسته به شرایط فرد می‌تواند متفاوت باشد.

در صورت وجود ترشحات غیرمعمول واژن، خونریزی یا لکه بینی در خارج از زمان قائدگی طبیعی ماهیانه و احساس درد یا خونریزی واژن در هنگام و یا بعد از رابطه جنسی، حتماً برای انجام تست پاپ اسمیر و بررسی‌های بیشتر مراجعه کنید.

روش‌های مختلف انجام آزمایش پاپ (Pap Test):

  • آزمایش پاپ اسمیر (اسمیر مستقیم):

این روش به‌عنوان روش سنتی و مرسوم برای انجام پاپ تست و غربالگری سرطان دهانه رحم می‌باشد. در این روش پزشک به‌وسیله برس مخصوص مقداری از سلول‌های دهانه رحم و مجاری واژن را جمع‌آوری کرده و روی لام (اسلایدر) شیشه‌ای پخش می‌کند و سپس به آزمایشگاه برای بررسی‌های میکروسکوپی فرستاده می‌شود.

یکی محدودیت‌های این روش، بالا بودن احتمال باقی ماندن نمونه موردنظر برای روی وسایل نمونه‌گیری و درنتیجه ناکافی بودن نمونه موردنظر برای بررسی و تشخیص قطعی آزمایشگاهی می‌باشد. همچنین به دلیل وجود خون و مخاط یا موکوس بر روی لام و روی‌هم قرار گرفتن و همپوشانی سلول‌ها ممکن است سلول‌ها به‌طور واضح قابل‌مشاهده نباشند. بنابراین احتمال منفی کاذب وجود دارد یعنی گزارش تست بیمار نرمال و طبیعی می‌باشد اما سلول‌های پیش سرطانی وجود داشته‌اند که با توجه به دلایل ذکرشده قابل‌تشخیص نبوده‌اند.

  • آزمایش پاپ تین پرپ (Thin Prep, Liquid pap test)

این روش دارای تأییدیه اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) است و بر روش قبلی ارجح می‌باشد. همچنین دقت و حساسیت بالاتری دارد. در این روش سلول‌های موردنظر مانند روش قبل جمع‌آوری می‌شود اما به‌جای قرارگیری بر روی لام، به‌طور کامل به یک محلول نگهدارنده منتقل می‌شوند و برای بررسی به آزمایشگاه ارسال می‌شود. در آزمایشگاه از نمونه موردنظر با استفاده از دستگاه مخصوص و اتوماتیک، خون و موکوس و.. جداشده و سلول‌ها به‌صورت اسمیرهای تک لایه (یک لایه یکنواخت) روی لام منتقل می‌شود. درنتیجه در این روش تمامی نمونه جمع‌آوری‌شده برای تشخیص در دسترس می‌باشد و اثر مداخله‌گر خون، سلول‌های التهابی و موکوس حذف خواهد شد. در ضمن چون سلول‌ها به‌صورت تک لایه به لام منتقل می‌شود، احتمال تجمع و هم‌پوشانی سلول‌های اپی تلیال که درروش قبل وجود داشت از بین رفته و تک‌تک سلول‌ها قابل‌رؤیت می‌باشد.

طی تست پاپ اسمیر چه اتفاقی می افتد؟

تست پاپ اسمیر کمی ناخوشایند است، اما به سرعت انجام می شود.

طی این روش به پشت روی میز معاینه دراز خواهید کشید و پاها را باز کرده و پاهای خود را در تکیه گاه هایی به نام رکاب قرار می دهید.

پزشک به آرامی دستگاهی به نام اسپکولوم را وارد واژن می کند. این دستگاه دیواره های واژن را باز نگه داشته و دسترسی به دهانه رحم را فراهم می کند.

پزشک نمونه کوچکی از سلول ها را از دهانه رحم تراش می دهد. چند روش وجود دارد که پزشک می تواند این نمونه را انتخاب کند:

برخی از ابزاری به نام اسپاچول یا قاشقک ها استفاده می کنند.

بعضی از آنها از برس، ابزار مخصوص نمونه گیری استفاده می کنند.

برخی دیگر از دستگاهی به نام سیتو براش استفاده می کنند.

بیشتر خانم ها حین تراش کمی احساس فشار و تحریک جزئی می کنند.

نمونه سلول های دهانه رحم شما حفظ و به آزمایشگاه ارسال می شود تا از نظر وجود سلول های غیر طبیعی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

بعد از آزمایش شاید کمی احساسا ناراحتی داشته باشید یا بلافاصله پس از انجام آزمایش خونریزی بسیار کم واژن را تجربه کنید. اگر بعد از روز انجام آزمایش همچنان ناراحتی یا خونریزی ادامه داشت به پزشک خود اطلاع دهید.

تماس با ما

جهت گرفتن نوبت و مشاوره با شماره 09032698932 تماس بگیرید
تماس با ما



تماس با ما